måndag 12 mars 2012

Könny 12

Jag vet att jag inte borde, men jag gör det iaf. Det har varit ett väldigt kacklande om filmen om den onde afrikanen den här veckan. Facebook-lös som jag är, hade jag först missat hela grejen, men hänger man tillräckligt länge på nätet så blir man till slut varse. Jag har kommit fram till ett par ståndpunkter kring det hela och överlag när det gäller orättvisor i samhället och Världen.

1. Engagemang är inte samma sak som att se en film och byta profilbild.  Det kräver en knapptryckning och kvalar därför inte in. Att det sedan visar att man är för eller emot spelar krasst sett ingen som helst roll. Det är som att ha en Metallica-tröja. Det syns att du gillar ett band, inget mer. Jo, andra människor bildar sig en uppfattning om dig. Och vilken normal människa tycker det är ok med barnsoldater, folkmord, våldtäkt, o.s.v. ? Behöver man verkligen en tröja för att visa att man är emot sånt?

2. Att kritisera en organisation är inte per se att inte engagera sig på något sätt. Det kan mycket väl vara så att man skänker pengar, arbetar ideellt eller avlönat för att förändra samma sak och/eller flera andra saker. Att vara kritisk är inte samma sak som att vara cynisk.

3. Att skänka pengar eller på andra sätt stödja en organisation vars budskap man inte stödjer till hundra procent är inte bättre än att inte göra någonting. Jag vill inte på något sätt frivilligt skänka pengar till att rusta upp en armé eller gynna en diktator. Då sitter jag hellre på mina pengar till jag hittar en organisation jag litar på.

4. Jag försöker ställa mig kritisk till reklam och annan typ av marknadsföring, därför ställer jag mig också kritiskt till allt som andas propaganda. All fakta ska upp på bordet, speciellt om det är journalister som har gjort filmen.

5. Förändring på lokal nivå ska företrädesvis börja på lokal nivå, med stöd från omvärlden. Detta stöd skall inte vara ett förmyndarskap, och ska alltid förankras och efterfrågas av de drabbade i fråga, inte tvingas på befolkningen. Det är också befolkningen som har rätt att när som helst kräva att stödet upphör, och denna önskan skall respekteras och efterföljas.

1 kommentar: