onsdag 1 februari 2012

God förmiddag!

GP bjuder på sköjerier som vanligt. Idag handlar det om någon bitter Janne som har skrivit en krönika i Tofsen (som tydligen är något man måste ha vare sig man heter Maria Montazami eller Sebastian Lindberg). Just det, Tofsen är en Chalmerstidning. Den läses alltså av chalmerister och kanske före detta sådana som drömmer sig tillbaka till dagar då man fick klä ut sig till bonde varje dag och att detta var helt accepterat. t.o.m. koolt i människors (läs: andra chalmeristers) ögon.

Janne tycker hur som helst att feminister är prutt och bajs, och det kan han väl få göra, jag är måttligt förtjust i chalmerister med tofs, på mössan eller i håret. Problemet är poängen han tycker sig ha i krönikan, att feminister (kvinnor) ska sluta gnälla och skrika och börja hävda sig och ta plats. Eeeh... Förlåt mig, men är det inte just det man gör, hävdar sig alltså, om man kräver en sådan enkel sak som lika lön för lika arbete? Om man gapar och skriker lite om det? Debatterar på alla politiska nivåer? Skriver krönikor och insändare och artiklar?  Eller exakt hur tycker Tofsen då att man ska hävda sig och ta plats? Vilket sätt är rätt sätt för oss som är så bortskämda och inte kan vänta bara typ säg 150 år på att samhället ska "komma ikapp"? Baka en kaka? Passa barn? Ta ett deltidsjobb ovanpå heltidsjobbet? Suga kuk?

Tycker att det är en sådan härlig inställning till lönearbete, att man liksom ska förtjäna sin lön, inte bara genom att utföra det faktiska arbetet, utan helt plötsligt ska man dessutom bevisa att man förtjänar den på något sätt som är som en sagoprinsessa av marsipan med en tyllklänning som när man rör på så kommer det som lite musik som man inte riktigt hör och sen blir det svart. Eller jag vet inte. Jag är så förbannat jävla trött på att vi kvinnor ska hävda oss, och bevisa saker och ta plats och förtjäna saker. Det handlar inte om en offerroll, det är inte välgörenhet, det är grundläggande demokratiska rättigheter. Gör jag samma jobb som en man ska jag ha samma lön. Jag är även väldigt trött på människor som upplever att de är mer intelligenta än vad de faktiskt är. I det fallet föredrar jag nog en riktigt grisbonde, utan tofs, för den ligger inte i en säck av dyrt kostymtyg.

Om någon orkar bry sig: http://www.gp.se/polopoly_fs/1.844876.1328023321!/tofsen.pdf

1 kommentar: