tisdag 31 januari 2012


Idag, en död spindel på fönsterbrädet i en lektionssal
Tjock och stinn, men vad hjälpte det
Det mörka kom och gick
Jag läste text efter text på skärmen
om framtidens vård
Ett välbekant ansikte i en dörr
sedan två, på fel plats
Som ett barn som ser sin dagisfröken på stan
En apelsin på ett bord
ett bananskal i ett smutsigt glas
snabba steg i en korridor
sedan en till
en kvinna i reflexväst
en ilsken maskin
och sedan du som har fött mig,
som har hållit mig upprätt
finns inte där när jag faller
det är jag som ska ta emot dig nu
när du faller istället
hinna före till fast mark
svara på alla dina frågor
och det snurrar i mig
som det snurrar i dig

Det enda jag kan göra är att skriva
om det mörka som kom

som nu vandrar bredvid
som låter oss falla
aldrig låter oss glömma
en ilsken maskin, en apelsin på ett bord
en tjock spindel på ett fönsterbräde




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar