måndag 13 juni 2011

Bug In A Rug

På onsdag åker KÅSMB till Dendärgalnadiktatorns födelseland på någon slags spa-semester, men innan dess har de hängt med mig. Det bästa med detta häng är att jag hamnar på ställen jag vanligtvis inte ens är medveten om. Idag har vi tittat på, eller snarare beundrat kelimmattor hos M's bekanta, familjen Arhan. Jag ville bara kuta till närmsta bank, sätta tygpåsen över huvudet och råna stället med min nagelfil, så jag kunde kånka hem ett rullat konstverk. Så vackra, kolla själva. Och betänk sen att den dyraste mattan på IKEA går lös på 13000 godingar. Och den är visserligen persisk, men lägg till 5-6 tusenlappar, så har du en moldavisk kelim istället. Fyra meter hantverk på valfritt golv.

Men god smak är ju väldigt relativ, och inte automatiskt kopplad till prislappen. Se bara på NKs "Ge bort en klassiker"-reklam. En hel fotoserie med utklädda ungar så stulen av Vee Speers att det är oförskämt.  Ulrika Hydman-Vallien, glasrikets svar på Lasse Åberg, har en  glasskulptur på en av bilderna. Den är i mina ögon värd ungefär lika mycket som den döda kaninen på Speers dito. Kaninen var iaf vacker, och kunde lagas till. Men vad vet jag, jag har plasthjortar på väggen.

Jag känner att jag saknar en slutkläm här. Men det får väl duga så. Det var en trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar