onsdag 6 april 2011

Spinning around

Idag har det snurrat rejält. Mycket tankar och impulser som vill ut och in i mig. Ett exempel är funderingen över vad små förseningar i kollektivtrafiken kostar i praktiken, psykiskt och i rena pengar. Men det är ju en värdslig sak. Dags att cykla mer, så är det problemet lite mindre.

Gick förbi Pocketshop på Centralstationen och såg alla gamla  Haruki Murakamiromaner, jag plockade sen upp hans What I talk about when I talk about running och tänkte att det är ju väldigt skönt att springa egentligen. På väg hem från jobbet senare såg jag en asiatisk kille som joggade över en av stadens broar i regnet. Han vet nog vad Murakami snackar om. Sen var jag på min DyrIca och kände mig lite lätt förföljd av en annan asiatisk kille med mediaglasögon. Är det någon som försöker säga mig något eller är jag annars helt blind för människors ursprung? Eller är jag så inne i min egen bubbla att jag helt enkelt inte ser någon alls? Det kanske är det fina med storstäder, att folk bara blir folk till slut. Jag vet inte.

Idag mailade jag Ring P1 och skrev om sex. De kanske läser upp mitt mail imorgon, jag är rätt så säker på det eftersom jag hade fått ett svarsmail där redaktören ville ha mitt nr för att prata mer om saken. Sköj, men jag ljög lite i mailet för att verka vuxnare än vad jag är. Men det är ju alltid trevligt att delta i samhällsdebatten. Ni kan ju lyssna kl 9.30 och försöka lista ut om jag är med eller inte. Själv har jag seminarie, så jag får väl lyssna på reprisen.

Har även fått insikt i varför det inte hjälper att kalla min laptop för segröv, i konflikter ska man nämligen inte börja med att anklaga den andra parten, eftersom den då stänger sig för samtal. Säger i alla fall författarna till Svåra samtal - Hur man pratar om det som betyder mest. Men vaffan, jag är ju inte född med en Joltcola i ena näven.

1 kommentar:

  1. Nej, det mest konstruktiva är att inleda med att utgå från sig själv.

    "Jag upplever att du är en segröv", t.ex., och sen kan ni tillsammans försöka reda ut varför du upplever det så, och vad datorn kan göra för att avhjälpa detta.

    SvaraRadera