fredag 13 maj 2011

I Fought The Law

Hej alla glada människor ifrån staden Göteborg, Frölunda, Hisingen och Kortedala torg! Det är dock tyvärr något som ligger och ruttnar i fina gamla goa Troublemakersgöbbarnas musa. Systemfel skulle vi kunna kalla det.  Kollektivet håller på att kollapsa och jag känner mig som Chief Inspector Clouseau i mina fruktlösa försök att fajtas mot superskurken Inkompetens. Röstslarv, ekobrott inom Göteborgs Spårvägar och en bostadsförmedling som funkar ungefär som Postkodlotteriet.

Värst är nog Västtrafik ändå. Idag stod jag och kikade på ett "ingripande" mot en fuskåkare på spårvagnen. Han hade lixom allt emot sig från början, 99 problem (förmodligen inte bruden) som Jay-Z skulle sagt.
"Son, do you know what I'm stopping you for?"
"Cause I'm young and I'm black and my hat's real low? Do I look like a mind reader Sir, I don't know."

Jag förstod så mycket att den här killen inte hade snappat upp VTs senaste fluga, nämligen för att du ska kunna betala med sms-biljett måste du ha ett registrerat VT-kort. Fyndigt, eller hur? Här är en länk till hemsidan där ni själva kan se var de skriver om den nya regeln. Längst upp på sidan hade varit perfekt, men det är bara jag som är petig med info, no biggie. Jag skulle vilja öppna luckan i skallen på den onda Willy Wonka de har satt på att komma på nya fantasifulla vägar att sätta dit Kollektivtrafikresenären. Jag betalar mer än gärna för mina resor, men då vill jag inte behöva uppge namn, uppdrag och favoritfärg för att sedan  korsa Eviga Farans Bro och få min biljett.

Fyra var de, som stod lutade ner i ansiktet på killen, två bakom och två framför. Killen satt lugnt på sitt säte och vägrade legitimera sig. De skällde på honom, de pratade som om han var korkad, de ringde polisen.("We'll see how smart you are when the canine comes.") Jag är ett fan av lag och ordning, men jag betalar inte skatt för att polisen ska åka runt och identifiera fuskåkare. Jag anser nämligen att de har bättre saker för sig, vilket jag även talade om för paragrafryttarna. Till svar fick jag "Hejdå." och kontrade med ett genomtänkt och moget "FUCK OFF!". Dessutom funderar jag på hur produktivt det är att lägga en timma på en snubbe som ändå kommer att skita i att betala boten, oavsett om de lyckas skaka ur honom personuppgifter eller inte. En timma som kanske hade genererat fem betalda böter på en annan spårvagn. Det är verkligen The Brain Trust vi har att göra med här.

Appropå det där med den onda Willy Wonka, tror jag att brainstorming med hans stab går till ungefär såhär:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar