onsdag 14 september 2011

Tired.

Jaha, nu ska det satsas på karriärmöjligheter i mitt yrke. Som kanske på sikt kan höja status och löner. Kanske på sikt. Kanske. Precis som om en nygammal titel skulle ge alla andra mer förtroende för arbete och utveckling som ändå sker under ett liv i detta yrke? Var det inte det som senaste reformen som precis har sjösatts skulle ta hand om? Hur vore det att satsa pengar på att höja lönerna direkt istället och därmed markera statusen? 

Och för vem skall statusen höjas egentligen? För min farsa som är industriarbetare? För min vän som jobbar på MIO? För min kusin som jobbar med ekonomi på ett fastighetsbolag? Jag har nämligen ALDRIG hört någon av dessa människor tala om mitt yrke som överbetalt och päsigt. Däremot har jag hört en hel flock politiker smutskasta människor i en verksamhet de har sorgligt lite insikt i.

Så vem är det egentligen som inte tycker att jag är värd 10 000 runda slantar mer i månaden? Som tycker att jag ändå bara sitter med en kaffekopp i handen och pratar flummigt strunt? Som inte förstår att jag håller på med kompetensutveckling hela dagarna, praktiskt liveutbildning i yrken jag inte har valt att arbeta med. Om ni visste hur många roller jag avverkar på en dag, skulle ni bli snurriga i huvudet. Roller som i huvudsak  borde spelas av andra människor, så att jag kunde fördjupa mig i det jag egentligen borde syssla med. Som på den gamla goda tiden när kunskap automatiskt var finkultur, tror vi. Och Freddan R gillar Camilla Läckberg... Behöver jag rita en karta över glashuset? Eller påpeka att det är fyllt av luft och glasrutorna genomskinliga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar