torsdag 1 december 2011

Vet de om att det är jul?

Jag avskyr verkligen julen, det gör jag sannerligen. Trist inställning, skulle många säga, och löjlig, då det är rätt omoget att avsky högtider, väder, årstider, städer, ja, egentligen alla fenomen som inte besitter några mänskliga egenskaper. Men om julen var en människa, skulle den vara en jävligt påträngande, tjatig, lite fetlagd säljare med taskig smak. Eller en förskolelärare som bara vill ha sagostund med tända ljus. Eller en lätt salongsberusad äldre bekant som tvingar till sig kramar så fort man närmar sig. Eller som kollegan som envisas med att baka torr sockerkaka i nya smakvarianter till fredagsfikat. Eller som grannen som alltid röstar på sossarna för att det gjorde hans far och dennes far före honom. Jag vet att det är tradition, jag vill tycka att det är mysigt, men ser jag ett recept till på någon kulinarisk mutation med pepparkakskryddor, glögg och mögelost tänker jag kaskadspy över närmaste högtidsivrare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar